CALCULUL
SOLDELOR
ŞI PENSIILOR MILITARILOR
În baza acordurilor de aderare a României la
Tratatul Atlanticului de Nord, din 15 aprilie 2008, Guvernul s-a obligat să
asigure militarilor următoarele plafoane medii de soldă şi pensie brută, calculată lunar în euro:
NC
|
Gradul militar
(Corpul)
|
Arme terestre
|
UM speciale
(Av,Ma,Tc,Aa)
|
Observaţii
|
01
|
Soldat
– Sergent angajat
|
1.750 – 2.450
|
+25
– 45 % în fct. de vechime
|
|
02
|
Sg.
Maj. - Plt. Adj.
|
2.450 – 3.450
|
+22
– 38% ibidem
|
|
03
|
MM
Cl IV- MM Principal
|
2.750 – 3.750
|
+28
– 38% ibidem
|
|
04
|
Sublocotenent
– Căpitan
|
2.650 – 3.950
|
+24
– 48% ibidem
|
|
05
|
Maior
– Colonel
|
4.050 – 5.750
|
+24
– 48% ibidem
|
|
06
|
General
1*- General 4*
|
6.550 – 9.750
|
+15
– 25% ibidem
|
|
07
|
PMC
Gr. 1 – PMC Gr. 6
|
2.250 – 3.750
|
+
20 – 35% ibidem
|
La aceste valori se
adaugă sporul de vechime, sporul de funcţie, sporul de risc în teatrele de
operaţiuni, gradaţii, ordine, medalii, indemnizaţia de instalare, indemnizaţia
de re-inserţie în economia civilă, norma de hrană de campanie, banii pentru
uniformă şi furnituri, alocaţii pentru copii şi pentru soţiile fără serviciu, etc.
Vechimea în serviciul militar activ, se stabileşte în funcţie de grade astfel:
corpul generalilor - max. 40 de ani,
ofiţeri superiori - max. 35 de ani,
ofiţeri inferiori – max. 33 de ani, subofiţeri şi maiştri militari – 35 de ani,
soldaţi şi gradaţi – max. 25 de ani, personal civil conform codului muncii.
Ministrul Apărării Naţionale poate acorda dispensă de la 1-5 ani, pentru
depăşirea duratei de serviciu în cazuri motivate, pentru generali şi ofiţeri
superiori, iar pentru celelalte categorii de cadre militare, comandanţii de
mari unităţi sau unităţi independente, în funcţie de necesarul de încadrare pe
stat. Aceleaşi plafoane de calcul se aplica şi militarilor concentraţi sau
detaşaţi la alte instituţii publice din domeniul ordinii publice, siguranţei,
protecţiei şi escortei demnitari, misiuni diplomatice, etc. Pentru cadrele
decedate în misiuni de lupta, familiilor li se acordă un ajutor egal cu 50 de
solde lunare brute, pentru invalizi şi clasaţi inapt pace şi război, ca urmare
a unor accidente sau răniri în timpul şi din cauza îndeplinirii obligaţiilor de
serviciu în slujba patriei, militarii primesc un ajutor egal cu 25 de solde
lunare, la care se adaugă o pensie de invaliditate egala cu solda de grad şi
funcţie a colegilor din activitate. Pensia de urmaş pentru văduve şi orfani este de 0,5 X ultima soldă ridicată de către
de cuius. Pensiile rezerviştilor se vor actualiza trimestrial şi vor fi egale
cu solda de grad şi funcţie minus sporurile, care se plătesc militarilor din
activitate, la care se adaugă un spor de ore suplimentare, efectuate pe timpul
serviciului. Guvernul României,
Ministerul de Finanţe şi Ministerul Apărării Naţionale, vor lua toate măsurile
organizatorice, pentru plata obligaţiilor de plată faţă de personalul din
sistemul de apărare, şi pentru rezervişti, între 1-5 a lunii, pentru luna
următoare. Plafonul cheltuielilor legate de plata soldelor, salariilor şi
pensiilor militarilor activi şi în rezervă, se va asigura de ANAF, din Bugetul
de Stat, şi va fi inclus în toate negocierile cu organismele financiare
internaţionale. Plata se va face în moneda naţională, calculată conform ratei
de schimb valutar a BNR, iar garanţii respectării obligaţiilor asumate de
Romania, pe această linie cu NATO, este Preşedintele României şi Parlamentul. La
soluţionarea unor eventuale contestaţii sau acţiuni în justiţie, Ministrul de
Justiţie va lua măsuri să comunice extrasele din convenţiile internaţionale
desecretizate în parte, privind obligaţiile de plată ale statului faţă de
persoanele care au lucrat sau lucrează în structurile sistemului de apărare
naţională, tuturor preşedinţilor de instanţe competente. Pentru cadrele active
şi în rezervă, cărora li s-au plătit un nivel inferior acordurilor internaţionale
la nivel NATO, Direcţia Financiar Contabilă a MApN, în termen de 60 de zile, va
calcula şi vira sumele cuvenite militarilor, fără alte formalităţi, cu
respectarea şi a altor hotărâri judecătoreşti conexe investite cu titlu
executoriu. Acest proiect de OUG a fost discutat şi negociat cu toate
organizaţiile neguvernamentale ale militarilor în rezervă, veterani, invalizi, văduve
şi orfani, fiind parte al Pactului Social de Stabilitate dintre societatea
civilă şi militarii de carieră sau apărătorii patriei. Personalul din
ataşatură, diplomaţie, producţie specială, magistratura militara, servicii de
informaţii militare şi de protecţie, contraspionaj, din învăţământul militar,
etc. vor primi şi alte sporuri, ce se vor stabili prin reglementări speciale.
Încă de la începuturile sale, Alianţa a depus eforturi pentru stabilirea unei ordini juste şi durabile de pace în Europa, bazată pe valorile comune ale democraţiei,drepturilor omului şi în conformitate cu litera legii. Principiul fundamental care stă la baza Alianţei este un angajament comun faţă de cooperarea mutuală între statele membre, axat pe indivizibilitatea securităţii acestora. Solidaritatea şi coeziunea din cadrul Alianţei susţin faptul că nici o ţară membră nu poate fi forţată să se bazeze doar pe propriile eforturi naţionale în cazul apariţiei unor ameninţări asupra securităţii sale. Fără a priva statele membre de drepturile şi obligaţiile de a-şi asuma responsabilităţile suverane în domeniul apărării, Alianţa le ajută să-şi atingă obiectivele de securitate naţională în urma unui efort colectiv. Pe scurt, Alianţa este o asociere de state libere, unite în hotărârea lor de a-şi menţine securitatea prin garanţii comune şi prin relaţii stabile cu alte ţări. În 2009, cu prilejul Summit-ului NATO de la Strasbourg - Kehl, au fost aniversaţi 60 de ani de la înfiinţarea Alianţei Nord-Atlantice.
Aniversarea a reprezentat pentru NATO şi un moment prielnic pentru definirea obiectivelor viitoare ţinând cont de noile tipuri de ameninţări. Cu prilejul Summit-ului de la Strasbourg -Kehl, din aprilie 2009, şefii de stat şi de guvern ai statelor membre NATO au dat secretarului general sarcina de a crea şi a conduce un grup de experţi care, în consultare cu statele membre, să elaboreze recomandări în vederea actualizării Conceptului Strategic al NATO din 1999, în lumina evoluţiilor din ultima decadă la nivelul mediului politic şi de securitate, şi să facă propuneri în vederea implementării acestuia. În consecinţă, în urma unei activităţi intense de reflecţie şi a dezbaterilor derulate atât la nivelul Alianţei, cât şi cu angrenarea statelor partenere şi a societăţii civile şi a mediilor academice, a fost elaborat un nou Concept Strategic al Alianţei (http://www.nato.int/strategic-concept/index.html), care a fost aprobat la Summit-ul NATO de la Lisabona, la 19-20 noiembrie 2011.
Mod de lucru: Structurile create în cadrul NATO permit ţărilor membre să-şi coordoneze politicile, în scopul îndeplinirii acestor sarcini fundamentale. Ele asigură o permanentă conlucrare şi cooperare în domeniul politic, economic, ca şi în alte domenii non-militare, precum şi formularea de planuri comune de apărare; stabilirea infrastructurii, a echipamentelor şi facilităţilor de bază, necesare operaţiunilor forţelor militare;şi aranjamentele pentru programe şi exerciţii comune de instrucţie.
La baza acestor activităţi se află o structură militară şi civilă complexă, care implică un personal administrativ bugetar şi de planificare, precum şi agenţii desemnate de către ţările membre ale Alianţei, în scopul de a coordona lucrul pe domenii de specialitate - de exemplu, sistemul de comunicaţii necesar în facilitarea consultării politice, comanda şi controlul forţelor militare şi suportul logistic în susţinerea acestora.
NATO –
Informații generale
Organizaţia Tratatului Nord-Atlantic (NATO) este o alianţă formată din 28 de state din
Europa şi America de Nord care au aderat la Tratatul Nord-Atlantic. Scopul
esenţial al NATO este acela de a asigura libertatea şi securitatea tuturor
membrilor săi prin mijloace politice şi militare, în conformitate cu Tratatul
Nord-Atlantic şi cu principiile Cartei Naţiunilor Unite. Tratatul Nord-Atlantic a fost
semnat la data de 4 aprilie 1949.
Acesta reprezintă baza legală şi contractuală a Alianţei şi a fost stabilit în
cadrul Articolului 51 al Cartei Naţiunilor Unite, care reafirmă dreptul
inalienabil al statelor independente la apărarea individuală sau colectivă.Încă de la începuturile sale, Alianţa a depus eforturi pentru stabilirea unei ordini juste şi durabile de pace în Europa, bazată pe valorile comune ale democraţiei,drepturilor omului şi în conformitate cu litera legii. Principiul fundamental care stă la baza Alianţei este un angajament comun faţă de cooperarea mutuală între statele membre, axat pe indivizibilitatea securităţii acestora. Solidaritatea şi coeziunea din cadrul Alianţei susţin faptul că nici o ţară membră nu poate fi forţată să se bazeze doar pe propriile eforturi naţionale în cazul apariţiei unor ameninţări asupra securităţii sale. Fără a priva statele membre de drepturile şi obligaţiile de a-şi asuma responsabilităţile suverane în domeniul apărării, Alianţa le ajută să-şi atingă obiectivele de securitate naţională în urma unui efort colectiv. Pe scurt, Alianţa este o asociere de state libere, unite în hotărârea lor de a-şi menţine securitatea prin garanţii comune şi prin relaţii stabile cu alte ţări. În 2009, cu prilejul Summit-ului NATO de la Strasbourg - Kehl, au fost aniversaţi 60 de ani de la înfiinţarea Alianţei Nord-Atlantice.
Aniversarea a reprezentat pentru NATO şi un moment prielnic pentru definirea obiectivelor viitoare ţinând cont de noile tipuri de ameninţări. Cu prilejul Summit-ului de la Strasbourg -Kehl, din aprilie 2009, şefii de stat şi de guvern ai statelor membre NATO au dat secretarului general sarcina de a crea şi a conduce un grup de experţi care, în consultare cu statele membre, să elaboreze recomandări în vederea actualizării Conceptului Strategic al NATO din 1999, în lumina evoluţiilor din ultima decadă la nivelul mediului politic şi de securitate, şi să facă propuneri în vederea implementării acestuia. În consecinţă, în urma unei activităţi intense de reflecţie şi a dezbaterilor derulate atât la nivelul Alianţei, cât şi cu angrenarea statelor partenere şi a societăţii civile şi a mediilor academice, a fost elaborat un nou Concept Strategic al Alianţei (http://www.nato.int/strategic-concept/index.html), care a fost aprobat la Summit-ul NATO de la Lisabona, la 19-20 noiembrie 2011.
Mod de lucru: Structurile create în cadrul NATO permit ţărilor membre să-şi coordoneze politicile, în scopul îndeplinirii acestor sarcini fundamentale. Ele asigură o permanentă conlucrare şi cooperare în domeniul politic, economic, ca şi în alte domenii non-militare, precum şi formularea de planuri comune de apărare; stabilirea infrastructurii, a echipamentelor şi facilităţilor de bază, necesare operaţiunilor forţelor militare;şi aranjamentele pentru programe şi exerciţii comune de instrucţie.
La baza acestor activităţi se află o structură militară şi civilă complexă, care implică un personal administrativ bugetar şi de planificare, precum şi agenţii desemnate de către ţările membre ale Alianţei, în scopul de a coordona lucrul pe domenii de specialitate - de exemplu, sistemul de comunicaţii necesar în facilitarea consultării politice, comanda şi controlul forţelor militare şi suportul logistic în susţinerea acestora.
5 comentarii:
ok, este binevenita aceasta Ordonanta de Urgenta a Guvernului, conduce la respectarea conventiilor internationale, la care Romania este parte, in privinta asigurarii unui nivel de trai decent militarilor si societatii civile.
grila prezentata se va aplica cu siguranta ,...in anul 2100...:)
In ce lege sau document ati gasit aceste informatii pentru ca textul acordului este secret.
Pentru Anonimul din 2 martie 2014 ora 00h 32 min 06 sec.
Domnule Anonim, secretul prin definitie este un lucru cunoscut de un singur om, in sens pejorativ. Da, acordul cu NATO este secret, dar soldele si pensiile nu sunt secrete deoarece sunt platite prin societati bancare de drept privat, care SUNT OBLIGATE conform statutului sa puna la dispozitia unui magistrat (procuror, judecator) sau a unui avocat sau consilier juridic, valoarea veniturilor varsate de Ministerul unde functionarul este angajat, fara a se incalca secretul bancar. Grila a fost de actualitate in luna martie 2008, acum s-a modificat, cu rata inflatiei. Nodul gordian este combaterea discriminarii dintre miltarii activi si in rezerva din alianta NATO si nivelul bugetului de aparare alocat de fiecare guvern. Daca s-au redus efectivele, nu se mai fac achizitii de tehnica militara, armata nu mai produce in agricultura sau economie inclusiv de aparare nimic, nu raman fonduri neconsumate la buget? Sigur si atunci Armata, Presidintia, Parlamentul, Guvernul, Justitia,Siguranta si Ordinea Publica sunt institutii de baza. Stefan Voda dadea la capitani dupa douar doi ani de serviciu militra vreo zece sate si cateva paduri. Acuma sa platesti un capitan cu 800 lei, este o tampenie, indiferent cine o aplica. Armata este armata, s-a vazut la revolutie, a decis intre popor si dictator, si daca este nevoie, militarii apara tara cu pretul vietii. Si societatea, din solidaritate trebuie sa respecte armata. Nu conteaza daca sunt sau nu resurse. Armata are si Sonmalia si Liberia si Panama. Ce acuma nu mai sunt bani pentru militrai. Cine a gresit sa plateasca, militarii si-au facut datoria. Sigur ca pe langa militari, toti angajatii vor trebui sa aiba salarii si pensii egale ca in UE, daca nu, sa se dizolve structura, si fiecare cu treaba lui. Sanatatea, Invatamantul, etc. sunt
Trimiteți un comentariu